دسته‌بندی نشده

راهنمای کامل ساخت شمع: از مواد تا آشنایی با مراحل ساخت شمع

آشنایی با مراحل ساخت شمع

آیا با مراحل ساخت شمع در خانه آشنا هستید؟ شمع‌ ها دنیای جذاب و دیدنی دارند به طوری که انواع مختلف آن را به صورت شمع‌ های دست‌ ساز و شمع‌ های کارخانه‌ ای می‌ توانید در بازار ببینید. افراد زیادی تمایل به ساخت شمع در منزل دارند و با استفاده از کم ترین مواد در اختیارشان می‌ توانند شمع‌ های زیبا و جذابی را بسازند. البته شمع‌ های دست‌ ساز محبوبیت بسیار زیادی در بین علاقه مندان به شمع دارند. در این مقاله مراحل ساخت شمع را توضیح می‌ دهیم.

اگر این موضوع برای شما جذاب است همین ابتدا به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله جذاب را را از دست ندهید:
شمع دست ساز استوانه ای چیست؟

آشنایی با مراحل ساخت شمع

برای ساخت شمع در منزل به صورت حرفه‌ ای شما به برخی مواد اولیه مانند رنگ یا مداد شمعی، پارافین، نخ فیتیله، ظرف‌ های مناسب جهت ذوب کردن پارافین، عطر مخصوص شمع، قالب یا شیشه با فرم‌ های دلخواه، پایه فلزی و مداد نیازمند هستید و البته کمی تجربه و مهارت در این کار که بتوانید شمع‌ های جذاب و زیبایی را تولید کنید. پس از آماده کردن این مواد اولیه باید مراحل ذکر شده در زیر را مرحله به مرحله انجام دهید:

1. مرحله اول؛ ذوب پارافین

در اولین مرحله باید پارافین را خریداری کنید. حتی از پارافین بسیاری از شمع‌ های قدیمی برای این کار نیز می‌ توانید استفاده کنید.

پارافین را در شعله غیر مستقیم و یا به روش بن ماری ذوب کنید، چون اگر در بر روی شعله مستقیم قرار بگیرد، احتمال آتش سوزی آن وجود دارد. در داخل یک ظرف بریزید سپس آن روی بر روی بخار آب جوش قرار دهید تا به خوبی ذوب شود.

آشنایی با مراحل ساخت شمع

2. مرحله دوم؛ قرار دادن فیتیله در داخل پارافین

در این مرحله فیتیله را باید بتوانید به پایه فلزی مخصوص آن گره زده و سپس به داخل پارافین آغشته کنید و سپس آن را داخل ظرف بگذارید. پس از آن که پایه به خوبی خودش را گرفت، فیتیله را به دور یک مداد بپیچید و سپس آن را بالای شیشه بگذارید.

3. مرحله سوم؛ اضافه کردن عطر

وقتی که پارافین به طور کامل مذاب شد، ۱۵ دقیقه به آن زمان دهید تا کمی از دمای آن کاهش پیدا کند. حال مقداری عطر به پارافین خنک شده اضافه کنید. توجه کنید که اگر پیش از خنک شدن پارافین عطر را اضافه کنید ممکن است بخار شود.

4. مرحله چهارم؛ آماده کردن شمع

در این مرحله پارافین را داخل شیشه یا ظرف مورد نظر خودتان بریزید و ظرف را به مدت یک شبانه روز در دمای محیط قرار دهید تا کاملاً خنک شود و خودش را بگیرد. حال می‌ توانید از دور مداد، فیتیله را باز کرده و قسمت‌ های اضافه آن را بچینید. سعی کنید فیتیله را بلند بگیرید تا حدود ۳ یا ۴ ساعت از داخل شمع بیرون باشد.

برای ساختن شمع‌ هایی که قصد دارید از قالب خودشان خارج باشند، روش ساخت کمی فرق می‌ کند. برای این نوع از شمع‌ ها حتماً باید از آن نوع پارافین استفاده کنید که دارای استحکام و تراکم بیش تری است و وقتی پارافین را داخل قالب می‌ ریزید، حتماً قالب شما کمی چرب باشد تا بتوانید پس از اتمام کار شمع را به راحتی از آن جدا کنید. برای درست کردن شمع‌ ها بدون قالب دست تان کاملا باز است و می‌ توانید آن ها را در طرح‌ ها و مدل‌ های مختلفی بسازید. در منازل می‌ توانید از انواع لیوان‌ های سیلیکونی، کاغذی، جعبه آبمیوه و غیره به عنوان قالب شمع استفاده کنید. البته قالب‌ ها را ابتدا باید شسته و خشک کنید، سپس فیتیله را داخل آن ها قرار داده و طبق مراحل بالا انجام دهید.

جمع‌ بندی

در این مقاله مراحل ساخت شمع را توضیح دادیم. شمع ها به صورت دست ساز یا کارخانه وجود دارند که البته انواع دست‌ ساز آن دارای محبوبیت بیش تری هستند، چون از مواد اولیه با کیفیت‌ تری ساخته می‌ شوند. مراحل ساخت این شمع‌ ها را توضیح دادیم. در واقع طی چند مرحله کوتاه و ساده می‌ توانید شمع دلخواه خودتان را در قالب‌ ها و ظرف‌ های مناسب بسازید و از آن ها برای کارهای مختلف استفاده کنید. در سایت لیراتا هوم با انواع شمع، مراحل ساخت شمع در داخل قالب یا بدون قالب بیش تر آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + یازده =